Na każdej stronie internetowej nie tylko wygląd i funkcjonalność mają znaczenie. Istotny jest także sposób, w jaki komunikujemy się z użytkownikiem. UX writing to sztuka tworzenia treści, które prowadzą odbiorcę przez interfejs w sposób jasny, intuicyjny i przyjazny. To rozstrzygający element wpływający na komfort korzystania z aplikacji, stron internetowych i produktów cyfrowych. Dobrze napisane treści mogą zwiększyć zaangażowanie, poprawić konwersję i sprawić, że użytkownik będzie czuł się pewnie na każdym etapie interakcji. Sprawdź jak pisać, aby Twoja strona była przyjazna dla użytkowników.
Czym dokładnie jest UX writing?
UX writing ma realny wpływ na cały content marketing, dlatego jego odpowiednie zaprojektowanie to podstawa dla każdej firmy. Z definicji wynika, że jest to proces tworzenia treści dla użytkowników, które dostępne będą na stronie internetowej lub w aplikacji. Treści, o których mowa można przypisać do dwóch głównych odgałęzień – macro copywritingu oraz micro copywritingu.
Głównym celem UX writingu jest stworzenie treści, które w prosty sposób przekażą internautom wiedzę na temat strony oraz jej funkcjonalności. Proces ten wykorzystywany jest do optymalizacji procesów, które zachodzą na stronie – od szukania informacji i próby kontaktu z daną firmą, po przeprowadzenie konsumenta przez proces zakupowy – w zależności od przeznaczenia strony.
Przetestuj swoją stronę z kodem UXTP i zyskaj 10% rabatu na profesjonalny audyt użyteczności! Zapytaj o ofertę i sprawdź, jak naprawdę działają Twoje rozwiązania!
Microcopy i macrocopy – czym się różnią?
Microcopy to bardzo krótkie treści, które składają się często nawet z jednego wyrazu. Kluczem w tym przypadku jest odpowiednie umiejscowienie tekstu. Co zalicza się do tego odgałęzienia?

Call to Action – krótkie wezwanie do działania

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Formularze – miejsce na dane do kontaktu

Menu – informacje, które znajdują się na pasku górnym lub w menu rozwijanym

Komunikat o stanie magazynowym – informacja o dostępności produktów na stanie

Komunikat o błędzie – w przypadku wpisania złego hasła, braku informacji do zamówienia itp.

Treści w aplikacji – wszystkie informacje, które znajdują się w aplikacji mobilnej
Macrocopy natomiast charakteryzuje się bardziej rozbudowanymi treściami takimi jak artykuły, umowy, informacje prasowe i redakcyjne, instrukcje, profesjonalne publikacje, opisy kategorii i produktów w sklepach internetowych lub też informacje o usługach.

TO WARTO ZAPAMIĘTAĆ!
Ten rodzaj copywritingu zazwyczaj nie jest zadaniem UX writera. Bardziej obszernymi tekstami zajmują się copywriterzy tradycyjni lub ci ze specjalizacją SEO.
Najważniejsze zasady w UX writingu
Tworzenie treści umożliwiającej użytkownikowi płynną interakcję z produktem cyfrowym wymaga zastosowania się do kilku podstawowych zasad:
- Zwięzłość i klarowność – treści powinny być krótkie, konkretne i łatwe do zrozumienia. Każde słowo ma znaczenie – unikanie zbędnych wyrażeń ułatwia szybkie przyswojenie informacji.
Zamiast: „Kliknij tutaj, aby przejść do następnej strony”, lepiej zastosować krótszą wersję – „Przejdź dalej”
- Język dostosowany do użytkownika – komunikaty powinny być napisane w sposób naturalny dla grupy docelowej. Unikaj skomplikowanego żargonu, jeśli nie jest on niezbędny.
Zamiast: „Autoryzacja zakończona pomyślnie”, lepiej użyć jak najkrótszej formy, jak przykładowo „Zalogowano”
- Spójność terminologii – interfejs powinien mieć jednolitą terminologię. Jeśli w jednym miejscu używasz „konto”, a w innym „profil”, użytkownik może się pogubić. Zawsze używaj tych samych określeń dla jednej funkcji!
- Unikanie negatywnego tonu – sposób komunikacji wpływa na doświadczenie użytkownika. Lepiej stosować konstruktywne sformułowania niż straszyć błędami.
Zamiast „Nie udało się zapisać formularza. Błąd!”, lepiej użyć przyjaznego języka, jak na przykład „Ups! Spróbuj ponownie lub sprawdź połączenie z internetem.”.
- Pisanie w stronie czynnej – użycie strony czynnej sprawia, że komunikaty są bardziej dynamiczne i czytelne.
Zamiast formy w stronie biernej – „Twoje konto zostało pomyślnie utworzone” – lepiej wykorzystać stronę czynną – „Utworzyliśmy Twoje konto!”
- Skupienie na korzyściach dla użytkownika – pisz w sposób, który podkreśla, co użytkownik zyska, zamiast skupiać się na samym procesie.
Zamiast napisać „Wprowadź adres e–mail, aby zakończyć rejestrację”, wykorzystaj język korzyści – „Podaj swój e–mail i zacznij korzystać pełnych możliwości naszego narzędzia”
- Intuicyjne wezwania do działania – przyciski i linki powinny jasno wskazywać, co się stanie po ich kliknięciu.
Zamiast „Kliknij tutaj”, pokaż użytkownikowi, co uzyska po kliknięciu, przykładowo „Pobierz aplikację”, „Zaloguj się”, „Zarejestruj się”
Gdy już wiesz, jak pisać, warto zastanowić się, po co to robić…
Jakie znaczenie ma UX writing w procesie projektowania strony?
UX writing pełni przełomową funkcję w projektowaniu stron internetowych – to właśnie słowa kształtują sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną i definiują to, czy sprawnie osiągają oni zamierzone cele. Trafnie dobrane komunikaty, zgodne z zasadami user experience przekazują istotne informacje, a także wpływają na odbiór strony jako przejrzystej, zrozumiałej i przyjaznej.
Poprzez czytelne instrukcje, intuicyjne komunikaty i przemyślane treści, użytkownik zyskuje pewność w nawigacji – bez trudu odnajduje to, czego szuka, i bez przeszkód realizuje zadania takie jak zakup, rejestracja czy wypełnienie formularza. Starannie zaprojektowany język pozwala zminimalizować ryzyko nieporozumień, eliminując zbędny żargon czy niejasności, które mogłyby zniechęcać i dezorientować.
Co więcej, UX writing ma bezpośredni wpływ na budowanie relacji z odbiorcą. Styl i ton komunikacji powinny odpowiadać na potrzeby i oczekiwania użytkowników – tylko wtedy możliwe jest nawiązanie z nimi więzi opartej na zaufaniu. Jasne i przyjazne CTA to także większa szansa na pozyskanie nowych klientów, a także zwiększenie ruchu na stronie.