Co to jest WCAG 2.2? Zadbaj o dostępność – bo każdy użytkownik się liczy!

Internet jest miejscem, które dla każdego powinno być przyjazne i odpowiednio przystosowane. Każdy powinien mieć taką samą możliwość zakupu wymarzonej bluzki, odwiedzenia muzeum w trybie wirtualnym, czy też przesłuchania najnowszego podcastu. WCAG skupia się na uniwersalnym projektowaniu, by nikt nie został wykluczony z dostępu do treści cyfrowych.

Czym są wytyczne WCAG?

WCAG, czyli Web Content Accessibility Guidelines, to zestaw międzynarodowych wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych, opracowany przez organizację o nazwie World Wide Web Consortium. Celem WCAG jest zapewnienie, aby strony internetowe, aplikacje i treści cyfrowe były dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami

Wytyczne te opierają się na czterech głównych zasadach: 

  • postrzegalność,
  • funkcjonalność,
  • zrozumiałość,
  • solidność.

Zasady te pomagają w tworzeniu bardziej inkluzywnych i użytecznych interfejsów. WCAG jest standardem wykorzystywanym przez instytucje publiczne, komercyjne i prywatne, dzięki czemu coraz więcej osób ma dostęp do treści w sieci.

Zadbaj o dostępność zgodnie z WCAG 2.2 – podaj kod UXTP i zyskaj 10% rabatu na audyt swojej strony! Zapytaj o ofertę i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!

WCAG 2.2 – co warto wiedzieć?

WCAG 2.2 to najnowsza wersja międzynarodowych wytycznych, mających na celu zapewnienie równego dostępu do treści cyfrowych wszystkim użytkownikom. Aktualizacja ta stanowi kolejny krok w stronę Internetu dostępnego, czytelnego i bardziej przyjaznego dla osób z różnorodnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami wzrokowymi, ruchowymi, poznawczymi czy neurologicznymi.

WCAG 2.2 rozszerza wcześniejszą wersję (WCAG 2.1), wprowadzając nowe kryteria sukcesu. Zmiany koncentrują się na jeszcze lepszym dostosowaniu interfejsów cyfrowych do realnych wyzwań, z jakimi mierzą się użytkownicy. 

  1. Przykładem może być poprawa widoczności wskaźnika fokusu, który ułatwia nawigację osobom korzystającym z klawiatury – dzięki wyraźnemu zaznaczeniu aktywnego elementu łatwiej zorientować się, gdzie aktualnie znajduje się użytkownik. 
  2. Ułatwiono również obsługę zadań wymagających precyzyjnego użycia myszki jak przeciąganie elementów, wprowadzając alternatywy dla osób, które nie są w stanie wykonywać precyzyjnych gestów myszką lub palcem.
  3. Nowe wytyczne promują również konsekwencję w nawigacji i dostęp do pomocy. Dotyczy to głównie umieszczania czatów czy linków do dokumentacji, w tych samych miejscach na różnych podstronach. 
  4. Ułatwiono także procesy uwierzytelniania, ograniczając konieczność używania trudnych haseł czy nieprzyjaznych mechanizmów CAPTCHA, co jest szczególnie istotne dla osób z problemami poznawczymi. 
  5. Nie zapomniano także o użytkownikach mobilnych – WCAG 2.2 lepiej uwzględnia potrzeby korzystających z małych ekranów i alternatywnych metod nawigacji takich jak gesty lub rozpoznanie twarzy.

Dlaczego zasady wprowadzone przez WCAG 2.2 są tak ważne?

Nowe kryteria dostępności mają wpływ nie tylko na osoby z niepełnosprawnościami. Ułatwienia wprowadzone przez WCAG 2.2 poprawiają ogólną użyteczność stron dla seniorów, użytkowników urządzeń mobilnych, osób tymczasowo ograniczonych czy tych, którzy korzystają z sieci w trudnych warunkach. 

WCAG 2

TO WARTO ZAPAMIĘTAĆ!

EAA (Europejski Akt o Dostępności) nakłada obowiązek wdrożenia standardu WCAG 2.2 (minimum poziom AA) na firmy świadczące usługi cyfrowe w UE. Dotyczy to m.in.:

  • sklepów internetowych,
  • systemów rezerwacji i sprzedaży biletów online,
  • bankowości online i mobilnej,
  • narzędzia do rozpowszechniania treści audiowizualnych oraz publikacji cyfrowych,
  • inne e-usługi, np. do e-learningu i narzędzi do pracy zdalnej.

Na razie mikroprzedsiębiorstwa (mniej niż 10 pracowników) są zwolnione z tego obowiązku – do 2030 roku.

Niezastosowanie się do tych wytycznych może skutkować nie tylko pogorszeniem doświadczenia użytkownika, ale również konsekwencjami prawnymi.

Czym są poziomy dostępności w WCAG?

Wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) określają standardy dostępności stron internetowych, zapewniając lepsze doświadczenia dla osób z różnymi ograniczeniami, a każde kryterium sukcesu w WCAG jest przypisane do jednego z trzech poziomów: A, AA i AAA, które określają stopień zaawansowania dostępności strony. Co warto o nich wiedzieć?

Poziom A w WCAG – podstawowe wymagania dostępności

Poziom A to najniższy poziom zgodności z wytycznymi WCAG, obejmujący podstawowe wymagania dostępności. Strony internetowe, które spełniają te kryteria, eliminują największe bariery uniemożliwiające korzystanie z treści osobom z niepełnosprawnościami. 

W tym poziomie znajdują się wymagania dotyczące między innymi alternatywnych opisów obrazów, poprawnej struktury nagłówków czy zapewnienia widoczności fokusu. Niespełnienie tych wymagań może sprawić, że strona stanie się zupełnie nieużyteczna dla niektórych użytkowników z problemami ze wzrokiem lub braku możliwości korzystania z myszki.

Poziom AA w WCAG – standardowa dostępność dla większości użytkowników

Poziom AA to standard, który powinny spełniać strony internetowe dążące do wysokiej dostępności, szczególnie w sektorze publicznym i biznesowym. Obejmuje on zarówno wymagania poziomu A, jak i dodatkowe kryteria poprawiające komfort użytkowania. 

Wymogi tego poziomu skupiają się na eliminacji problemów związanych z percepcją, nawigacją i interakcją, przykładowo poprzez zapewnienie minimalnego kontrastu tekstu, dostosowanie elementów klikalnych do urządzeń dotykowych oraz umożliwienie korzystania z serwisu bez potrzeby przeciągania elementów. Wiele regulacji prawnych, takich jak europejska dyrektywa o dostępności stron internetowych, wymaga właśnie zgodności z poziomem AA.

Poziom AAA  w WCAG – najwyższy stopień dostępności

Poziom AAA to najbardziej wymagający standard, zapewniający maksymalną dostępność dla jak najszerszego grona użytkowników, w tym osób z różnymi ograniczeniami poznawczymi, sensorycznymi i motorycznymi. Oprócz wymagań z poziomu A i AA, poziom AAA wprowadza jeszcze bardziej rygorystyczne zasady, takie jak pełna widoczność fokusu, większe kontrasty elementów interaktywnych czy eliminacja konieczności rozwiązywania testów poznawczych na przykład CAPTCHA. 

Dbałość o jakość stronę, jej wygląd i stosowanie się do zasad WCAG sprawi, że Twoja witryna będzie przyjemna i wygodna w odbiorze, a ty zyskasz przychylne opinie i nowych klientów!

Pokaż, że zależy Ci na wszystkich użytkownikach!

Skorzystaj z kodu UXTP i otrzymaj 10% rabatu na profesjonalny audyt dostępności WCAG 2.2!

ZAPYTAJ O OFERTĘ