Tekst SEO – co to jest za forma? Po co się ją stosuje? Czym tekst SEO różni się od tekstu napisanego bez wytycznych SEO? W poniższym tekście znajdują się odpowiedzi na te i inne pytania odnośnie SEO copywritingu.
Tekst SEO – co to jest?
Tekst SEO – co to? każdy, kto zadaje sobie to pytanie, znajdzie ją w tym akapicie. Tekst SEO to tekst napisany nie tylko pod czytelnika, ale też roboty indeksujące strony od Google. Taki tekst musi zawierać elementy, takie jak frazy kluczowe, meta dane, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, atrybut ALT grafiki, nagłówki, odpowiednią objętość.
Dobrze napisany tekst SEO odpowiada na intencję użytkownika, czyli np. daje odpowiedź na pytanie “ile gotuje się jajko na twardo”, a przy tym też winduje do góry stronę, na której został opublikowany ten tekst. Witryna będzie wyświetlać się wysoko w organicznych, czyli bezpłatnych, wynikach wyszukiwania Google na frazy typu “ile gotować jajko na twardo” i inne, jeśli występują w treści.
Tekst SEO może być tekstem na stronie głównej, opisem kategorii lub podkategorii, opisem produktu, tekstem blogowym, artykułem sponsorowanym, artykułem gościnnym. Przyjmuje on różne formy jednak łączy je jedno – taka publikacja ma poprawić widoczność strony na użyte w nim frazy, zwiększyć ruch organiczny, a pośrednio także przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.
SEO copywriting, czyli?
Czym jest seo copywriting? Copywriting to pisanie różnego rodzaju tekstów użytkowych, ale też haseł reklamowych, sloganów, postów do mediów społecznościowych. Copywriting dzieli się na kilka odłamów, takich jak:
- SEO copywriting – teksty tworzone w oparciu o wytyczne SEO
- copywriting kreatywny – hasła, slogany reklamowe i inne kreatywne formy
- copywriter social media – krótkie treści do mediów społecznościowych, jak Instagram, Facebook czy LinkedIn
Lista odmian copywritingu jest znacznie szersza – zawiera też rodzaje typu e-mail copywriting, ads copywriting UX writing, ghostwriting i inne.
SEO copywriting – dobre i złe praktyki
SEO copywriting – dobre praktyki
- Śledzenie konkurencji i bycie o krok przed nią – warto patrzeć, jakie tematy opisuje konkurencja i na jakie frazy pojawia się wysoko w organicznych wynikach (można to monitorować np. w Content Gap od Ahrefsa), ale na tym nie poprzestać. Warto szukać też innych, nieopisanych lub bardzo mało opisanych obszarów i zredagować wartościowy content na ten temat.
- Unikalność – jeśli jakiś temat jest już szeroko opisany, warto szukać innych, oryginalnych ujęć lub szukać tematów jeszcze nieopisanych lub opisanych w bardzo niewielu miejscach.
- Czytelność i różnorodność – w SEO copywritingu ważne jest, by teksty były zróżnicowane, zawierały krótkie akapity, listy wypunktowane, infografiki, materiały wideo, zdjęcia, schematy i inne.
SEO copywriting – złe praktyki
- Keyword stuffing – technika ta polega na tworzeniu tekstów przeładowanych słowami kluczowymi. Są one sztuczne i nieatrakcyjne dla potencjalnych czytelników, więc lepiej zachować umiar i zdrowy rozsądek w nasycaniu treści frazami.
- Automatycznie tłumaczone treści – w wytycznych od Google dla webmasterów jest napisane, że to ryzykowne. Warto uważać na automatycznie przetłumaczone, a także tworzone treści.
- Lanie wody – tekst powinien odpowiadać na pytanie użytkownika. Jeśli więc szuka, ile gotuje się jajko na twardo, powinien znaleźć te dane możliwie jak najszybciej. Tekst zawoalowany, w którym opisuje się wszystko inne, tylko nie to, co trzeba, budzi irytację, użytkownik wychodzi z takiej strony szybko, co zwiększa współczynnik odrzuceń i skraca czas przebywania na stronie.