Strona internetowa to wizytówka firmy, dlatego jej odpowiednio zaplanowany wygląd i płynne działanie to podstawa. Aspekty wizualne są równie ważne jak technikalia, szczególnie dla internautów z wysokim poczuciem estetyki. Odpowiedni audyt UX to więc niezbędny krok do stworzenia przyjaznej witryny, tym bardziej jeżeli ma ona już kilka lat i chcemy wprowadzić pozytywne zmiany w obrębie jej działania.
Czym dokładnie jest audyt UX strony internetowej?
Audyt User Experience (w skrócie UX) strony internetowej to kompleksowa analiza jej użyteczności, funkcjonalności i ogólnej jakości interakcji użytkownika z interfejsem. Obejmuje ocenę intuicyjności nawigacji, czytelności treści, efektywności ścieżek konwersji oraz zgodności ze standardami dostępności. Celem audytu jest identyfikacja barier utrudniających użytkownikom osiągnięcie ich celów, takich jak dokonanie zakupu, zapisanie się na newsletter czy znalezienie konkretnej informacji. W audycie wykorzystuje się wiele metod i narzędzi, które pozwalają na wyciągnięcie wniosków i wdrożenie zmian na stronie.
Co obejmuje profesjonalny audyt UX?
- Analiza konkurencji
- Analiza ścieżki zakupowej.
- Wygląd i działanie formularzy.
- Ocena treści poprzez zweryfikowanie, czy teksty są czytelne, podzielone na śródtytuły i akapity, czy stosowany język na stronie jest dopasowany do odbiorcy, a kluczowe informacje dobrze widoczne. Sprawdzane są również grafiki oraz filmy, które powinny wspierać główny przekaz marki, ułatwiając jego zrozumienie.
- Dostępność najważniejszych funkcji strony.
- Wydajność strony i szybkość ładowania poszczególnych elementów.
- Ogólna nawigacja i architektura informacji.
- Ocena poziomu trudności odnalezienia najważniejszych informacji na stronie.
- Analiza polityki prywatności, regulaminu, certyfikatów, opinii użytkowników.
- Kwestie estetyczne i graficzne obejmujące logo, kolorystykę strony i spójność wszystkich elementów.
- Responsywność i ocena działania strony na różnych urządzeniach.
- Użyteczność ogólna strony internetowej.
- Analiza zachowań użytkowników, w celu wychwycenia błędów na stronie i poprawy działania elementów z błędami.
- Analiza elementów związanych z CTA (call to action), zbadanie ich skuteczności, umiejscowienia, wyglądu i komunikatu.
To najważniejsze elementy, które UX designer na co dzień bada w swojej pracy. Oprócz przeprowadzania audytów UX jest on także odpowiedzialny za poprawę elementów, które nie wymagają programowania.
Zrób pierwszy krok do lepszego UX!
Skontaktuj się z nami, podaj kod UXTP i zyskaj 10% rabatu na audyt Twojej strony.
Metody i narzędzia badawcze — jak zrobić audyt UX?
Przeprowadzenie audytu UX wymaga zastosowania różnych metod i narzędzi, które pozwalają na dogłębną analizę użyteczności i doświadczeń użytkowników. Najczęściej wykorzystywane z nich znajdziesz poniżej:
Metoda | Opis metody |
Testy użyteczności | Obserwacja, jak użytkownicy korzystają ze strony, wykrywanie problemów nawigacyjnych. |
Heurystyczna analiza ekspercka | Ocena zgodności strony z zasadami użyteczności. Najczęściej wykorzystywane są heurystyki Nielsena. |
Analiza zachowań użytkowników na stronie | Mapy ciepła, analiza kliknięć, przewijania i interakcji użytkowników (np. Hotjar, Microsoft Clarity). |
Analiza ścieżek użytkownika | Sprawdzenie, jak użytkownicy przemieszczają się po stronie i gdzie napotykają trudności. |
Badania A/B | Porównywanie dwóch wersji strony, by sprawdzić, która działa lepiej. |
Wywiady z użytkownikami | Rozmowy, które pozwalają poznać potrzeby i oczekiwania odwiedzających. |
Ankiety i formularze | Zbieranie bezpośrednich opinii użytkowników na temat ich doświadczeń. |
Narzędzia do audytu UX | Opis narzędzia |
Microsoft Clarity, Hotjar | Generowanie map ciepła i nagrywanie sesji użytkowników. |
UserZoom | Badanie ścieżki i zachowań użytkownika. |
Google Analytics | Dostarcza wskaźników o charakterze diagnostycznym, takich jak współczynnik odrzuceń oraz średni czas spędzany na stronie, które pozwalają zmierzyć, jak długo użytkownicy pozostają w obrębie Twojej witryny. Dzięki tym informacjom można w sposób obiektywny ocenić, czy odbiorcy angażują się w prezentowane treści, czy też szybko opuszczają stronę, zdezorientowani lub niezadowoleni z jej zawartości. |
VWO | Tworzenia własnych testów A/B |
Google Lighthouse | Analiza wydajności, SEO i dostępności strony. |
PageSpeed Insights | Analiza szybkości i płynności strony. |
Maze, Lookback | Badania dotyczące architektury informacji i testy sortowania kart. |
Figma, Adobe XD, Sketch | Projektowanie i prototypownie strony internetowej. |
TO WARTO ZAPAMIĘTAĆ!
Oprócz wymienionych w tabeli narzędzi warto zaznajomić się także z kilkoma programami, które mogą wspomóc i przyspieszyć pracę na co dzień. Należą do nich programy graficzne takie jak Adobe Illustrator lub GIMP oraz programy, które umożliwią Ci kontakt z innymi specjalistami, którzy mogą wesprzeć Cię podczas procesu tworzenia, np. Miro, Notion, czy FigJam.
Jakie strony wymagają audytu UX?
Audyt UX szczególnie ważny jest w przypadku sklepów internetowych, gdzie intuicyjność podczas dokonywania zakupów wpływa na konwersję i zadowolenie konsumentów. Na takich stronach analiza ścieżki użytkownika może być ogromnym wyzwaniem, jednak warto poświęcić na nią czas, żeby dowiedzieć się, które elementy wymagają poprawy. Dotyczy to również stron usługowych, ponieważ, jeżeli klient nie będzie mógł znaleźć informacji na naszej stronie, najzwyczajniej w świecie poszuka podobnej oferty u konkurencji, której witryna będzie bardziej przyjazna.
Audyty dotyczące doświadczeń użytkownika przeprowadza się także dla stron usługowych dużych i mniejszych biznesów, które muszą efektywnie prezentować swoją ofertę. W tym przypadku liczy się intuicyjność przekazywanej informacji, estetyka i szybkie działanie strony. Ważny jest jednak każdy aspekt, który wpływa na jakość strony, dlatego nie wolno pomijać żadnego z obszarów badawczych.
Do audytu kwalifikują się także portale informacyjne, edukacyjne i blogi, które wymagają czytelnej struktury. Strony z dużą ilością informacji są szczególnie narażone na powolne ładowanie strony, chaos i przesyt treści, w której użytkownik prawdopodobnie się zgubi.
Serwisy SaaS oraz aplikacje webowe także potrzebują intuicyjnych interfejsów, które dostosowane będą szczególnie do urządzeń mobilnych. W tym przypadku największą uwagę należy skupić na responsywności i odpowiedniej wielkości ikon oraz fontu.
Audyt UX z Traffic Peaks
Jako agencja, która skupia się na jak największym zadowoleniu klienta, oferujemy pełny audyt Twojej strony! Jeżeli jesteś zainteresowany i chcesz dowiedzieć się, czy Twoja domena ma szansę przyciągać uwagę większej ilości internautów, skonsultuj się z nami!