Flagowy produkt w portfolio naszej agencji to linki na stronach z obszernej bazy portali, czyli czynność funkcjonująca pod nazwą link buildingu. Link building – co to jest? Jeśli zastanawiasz się nad tą kwestią, to przeczytaj najnowszy artykuł, bo tam czeka odpowiedź na to i inne pytania dotyczące anchor tekstu i rodzaju linków.
Jakie są rodzaje linków?
Jakie są rodzaje linków? Różne są ich klasyfikacje. Pierwsza dzieli je ze względu na umiejscowienie na 2 typy:
- zewnętrzne – umieszczone na stronach innych niż sama witryna
- wewnętrzne – umieszczone w ramach jednej i tej samej witryny
Inny podział linków to ze względu na ich atrybut, wyróżnia się m.in.:
- dofollow – takie linki przekazują część wartości strony
- nofollow – takie linki nie przekazują tzw. PageRank, czyli wartości strony
- ugc, czyli User Generated Content, linki, które wygenerował użytkownik (np. jako komentarz na blogu)
- sponsored – linki płatne
Czym jest anchor tekst?
Anchor tekst – co to takiego? To fragment tekstu, który opisuje dany link. Anchor tekst jest też nazywany tekstem zakotwiczenia, etykietą linku, tekstem linku lub po prostu kotwicą (z ang. “anchor”). Klikając w anchor tekst można przejść do innej strony lub sekcji na stronie. Nietrudno znaleźć w tekście anchor, bo zazwyczaj jest on wyróżniony graficznie innym kolorem lub podkreśleniem. W tym wypadku – artykuły sponsorowane – anchor tekstem jest “artykuły sponsorowane”. Kiedy najedzie się kursorem na anchor tekst, to w lewym dolnym rogu przeglądarki zobaczysz pełny URL, do którego odsyła.
Podpowiadamy: link building – co to?
Link building – co to za pojęcie i czego dotyczy? Jest to czynność polegająca na zdobywaniu linków (odnośników) z innych witryn do własnej. Początkowo liczyła się liczba linków i to ona miała korzystny wpływ na widoczność strony i jej pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, ale od 2013 roku wdrożono algorytm Pingwin. Co się zmieniło? Od tego momentu aż do dziś to nie liczba linków ma znaczenie, a ich jakość.
Link building, innymi słowy linkowanie, można planować w oparciu o bezpłatne i płatne narzędzia. Bezpłatna jest usługa Google Search Console – mając zweryfikowaną tam domenę można za pomocą tego narzędzia sprawdzić m.in. liczbę linków zewnętrznych, a także nazwy domen zewnętrznych, gdzie znajdują się linki (ale bez konkretnego adresu URL). Najpopularniejsze płatne narzędzia, służące do monitorowania i planowania link buildingu, to Ahrefs oraz Majestic.
Link building – gdzie umieszczać linki?
Strategię link buildingową można realizować w następujących miejscach:
- Artykuły sponsorowane – warto wybierać dopasowane tematycznie do branży portale o dobrej jakości i parametrach,
- Fora internetowe – takie linki, potocznie nazywane szeptanką, to dobre uzupełnienie i urozmaicenie profilu linków i anchorów witryny,
- Media społecznościowe – Facebook, Instagram czy LinkedIn to dobry trop, skąd pozyskiwać linki,
- Katalogi – katalogi firm umożliwiają dodanie linku do strony, a także danych kontaktowych, jak adres, telefon czy godziny otwarcia biura,
- NAPY – NAP to skrót od Name, Address, Phone Number. NAP to nadal praktykowana technika pozyskiwania linków – jest to połączenie artykuły sponsorowanego i katalogu.
Ile powinno być linków?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie – liczbę można oszacować na podstawie tego, ile linków zewnętrznych ma konkurencja. Jeśli nasza strona ma ich kilkadziesiąt, a konkurencja kilkaset czy kilka tysięcy, to warto podjąć działania, wyrównujące te dysproporcje. Miejsce, gdzie umieszczać linki? Warto patrzeć, jak robi to konkurencja, ale też iść o krok dalej i szukać takich przestrzeni, gdzie konkurencja jeszcze się nie pojawiła.
Link building – co to? Podsumowanie i wnioski
Trudno zaplanować skuteczną strategię link buidingową bez przynajmniej podstawowej wiedzy o SEO i optymalizacji stron internetowych. A wytyczne stale się zmieniają, bo algorytm Google i roboty indeksujące i skanujące strony są aktualizowane i znaczenie mają inne czynniki rankingowe.
Jeśli nie wiesz, jak linkować swoją stronę skutecznie, skontaktuj się z nami! Posiadamy bazę tysiąca portali, stale poszerzaną o kolejne pozycje, pomożemy wybrać właściwe miejsca, anchory i częstotliwość publikacji.