Link building jest jednym z kluczowych filarów strategii SEO. Nie jest to jednak prosty proces zbierania jak największej liczby linków. To sztuka, która wymaga zrozumienia, cierpliwości i strategicznego podejścia. Przedstawiamy Wam przewodnik, który odkrywa tajniki skutecznego link buildingu, prowadząc do ostatecznego celu: wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak wybrać odpowiednie strony do link buildingu?
Link building to proces pozyskiwania linków z zewnętrznych źródeł, takich jak serwisy informacyjne, portale branżowe czy blogi tematyczne, które kierują do naszej domeny.
Publikacja wysokiej jakości treści jest najskuteczniejszą metodą na zdobywanie linków zwrotnych w sposób naturalny. Dzięki temu nasza strona zyskuje na autorytecie w danej dziedzinie, stając się źródłem fachowej wiedzy, co z kolei podnosi prawdopodobieństwo otrzymywania odnośników z zewnętrznych witryn.
Jednakże, sam wysokiej jakości content może okazać się czasami niewystarczający. W takich przypadkach konieczne jest podjęcie dodatkowych kroków w celu zdobycia backlinków. Jakie strategie mogą okazać się przy tym pomocne?
Ocena jakości strony
Oceniając jakość domeny, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, które pomogą Ci zmaksymalizować efektywność Twoich działań link buildingowych (przyda się do tego darmowe narzędzia, które udostępnia Ahrefs: https://ahrefs.com/free-seo-tools/):
- Sprawdź autorytet domeny, np. Domain Rating (DR). Możesz to wykonać za pomocą narzędzia Ahrefs. Jak to zrobić? Wykorzystaj opcję – Website “Authority” Checker – pamiętaj im wyższe DR, tym silniejszy jest profil linków danej domeny w porównaniu do innych witryn.
- Zwróć uwagę na liczbę i jakość domen odsyłających. Skorzystaj z opcji – Backlink Checker – pokaże Ci ona liczbę domen oraz poda kilkadziesiąt URLi, z których strona pozyskała linki zewnętrzne. Zwróć uwagę, czy są one wartościowe, czy pochodzą ze stron cieszących się dobrą renomą, czy są to bardziej linki spamerskie?
- Pamiętaj, że odnośniki pochodzące z bezpiecznych witryn sygnalizują wyszukiwarkom, że dana strona jest wiarygodna i bezpieczna dla jej użytkowników.
- Ważne jest także, aby zwrócić uwagę na szacowany ruch organiczny na wybranej stronie. Dzięki temu będziemy mogli zaobserwować, czy w ostatnim czasie strona rośnie, czy może jej ruch spada. Obserwacja spadku ruchu może wskazywać na to, że algorytmy Google w mniejszym stopniu doceniają daną stronę, co może sugerować, że jej treści nie są już tak atrakcyjne jak wcześniej.
Jak to sprawdzić? Np. z pomocą Ahrefsa i opcji – Website Traffic Checker – darmowa opcja pozwala na sprawdzenie widoczności strony do 6 miesięcy wstecz.
Indeksacja nowych treści
Kluczowym aspektem, który może ograniczać korzyści płynące z uzyskania linku z wysokiej jakości strony, jest jej indeksacja przez wyszukiwarki. Nawet witryna o solidnych parametrach i znacznym ruchu może napotkać problemy z indeksacją nowych treści. Jeśli artykuł sponsorowany nie jest zaindeksowany, odnośnik nie zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania Google i będzie dostępny jedynie bezpośrednio na docelowej stronie. Dlatego ważne jest również zwrócenie uwagi na to, gdzie dokładnie artykuł sponsorowany zostanie umieszczony – czy będzie bezpośrednio linkowany ze strony głównej, w odpowiedniej kategorii, czy też z czasem nie zniknie w głębi struktury strony. Unikajmy umieszczania linków na tzw. stronach osieroconych, które nie są połączone linkami wewnętrznymi z resztą witryny. Takie podstrony są niewiele warte dla celów SEO.
Linkowanie wewnętrzne
Architektura witryny odgrywa kluczową rolę w ocenie jej efektywności w kontekście budowania linków. Strona z dobrze zaplanowanym linkowaniem wewnętrznym jest znacznie bardziej cenna dla strategii linkowania niż strony przesycone linkami zewnętrznymi.
Pamiętaj – strony główne i inne dobrze połączone wewnętrznie części serwisu zazwyczaj posiadają największą siłę w kontekście całej witryny, głównie dzięki obfitości linków wewnętrznych.
Stosunek linków wychodzących do przychodzących
Optymalny stosunek linków, gdzie linki przychodzące przewyższają liczbę linków wychodzących, świadczy o wysokiej jakości i zaufaniu do strony. Taka struktura wskazuje, że domena jest cennym źródłem informacji, a nie tylko platformą do dystrybucji linków.
W tym kontekście, zrozumienie roli i funkcji Private Blog Network (PBN) staje się istotne. Korzystając z ofert PBN ważne jest rozpoznanie ich charakterystyki. Strony te często mają niekorzystny stosunek linków wychodzących do przychodzących, ponieważ ich głównym celem jest przekierowanie wartości domeny (ang. link juice) do innych witryn. Jednakże, korzystając z miejsc, które nie są ogólnodostępne na platformach wspomagających publikacje artykułów, można znaleźć witryny o lepszej jakości i korzystniejszej proporcji linków wychodzących do przychodzących. Czyni to je bardziej atrakcyjnymi dla strategii link buildingu.
Czy wiesz, że w ofercie Traffic Peaks, oprócz standardowej oferty, dostępnej u pośredników, posiadamy również bazę ponad 200 portali unikalnych, które dostępne są tylko u nas? To nasz sposób na zapewnienie Wam skutecznych narzędzi do osiągnięcia sukcesu w link buildingu. Masz ochotę dowiedzieć się więcej o ofercie? Śmiało pisz na [email protected]. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!
Strona z linkami dofollow czy nofollow?
W kontekście budowania skutecznego profilu linkowego, kluczowe jest zrozumienie różnicy między linkami dofollow i nofollow oraz ich wpływu na SEO.
Linki dofollow zachęcają roboty Google do podążania za odnośnikiem i odwiedzenia linkowanej strony. W ten sposób, strona źródłowa przekazuje część swojego autorytetu, znanego jako „link juice”, do strony docelowej.
Z drugiej strony, linki nofollow pierwotnie służyły jako sygnał dla robotów wyszukiwarki, by nie podążały za danym linkiem, co oznaczało, że „link juice” nie był przekazywany. Jednakże, w ostatnim czasie, Google zmieniło podejście do tego typu linków, traktując je teraz bardziej jako sugestię niż bezwzględne polecenie. Oznacza to, że choć linki nofollow nie przekazują autorytetu w tak bezpośredni sposób jak linki dofollow, mogą nadal być brane pod uwagę przez algorytmy Google w kontekście zrozumienia struktury linków w sieci.
Stąd rodzi się pytanie: które linki wybierać? Choć linki dofollow są bardziej pożądane ze względu na ich bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, nie należy ignorować wartości, jaką mogą przynieść linki nofollow. Zróżnicowanie profilu linkowego, zawierające zarówno linki dofollow, jak i nofollow, jest kluczowe dla budowania zdrowej i naturalnie wyglądającej sieci odnośników. Dywersyfikacja ta nie tylko pokazuje wyszukiwarkom, że profil linkowy jest budowany w sposób organiczny, ale także może przyczynić się do zwiększenia widoczności strony w różnych obszarach Internetu.
Warto wspomnieć w tym miejscu, cytując Sebastiana Heymanna:
Atrybut domyślny FOLLOW jest przypisywany automatycznie do wszystkich linków chyba, że w atrybucie „rel” wskażemy inaczej.
🗣 Czyli 🗣
Sam atrybut rel=”dofollow” nie istnieje i został stworzony przez wielkie firmy do oznacza przeciwieństwa linków z atrybutem NOFOLLOW.
Podobnie zresztą nie istnieje rel=”follow”.
📝 Przeanalizowaliśmy i przetestowaliśmy to 📝
Wrzucenie tego atrybutu w linkach:
👉 nie kopie mocniej
👉 jest ignorowane
👉 jest stratą czasu
https://pl.linkedin.com/posts/sebaheymann_seo-follow-notdofollow-activity-7041692129277939712-Kh2H?trk=public_profile_like_view
Zarządzanie i monitorowanie linkami zewnętrznymi
Na samym wyborze stron do link buildingu nie kończy się ten proces, jeśli chcemy wykonać go dobrze. Monitorowanie i zarządzanie linkami zwrotnymi to nieodzowny element strategii SEO, który wymaga regularnej analizy i dostosowań. Pamiętaj, aby:
- Wykrywać nowe i utracone linki. Użyj narzędzi, takich jak Ahrefs, Moz, SEMRush, czy Google Search Console, aby zyskać wgląd w dynamikę profilu linkowego.
- Regularnie przeprowadzać audyty linków zwrotnych, aby identyfikować i usuwać linki spamowe, które mogą zaszkodzić Twojej stronie.
- Monitorować, jak zdobyte linki wpływają na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Wykorzystaj narzędzie Google Analytics, aby śledzić ruch referencyjny i optymalizować kampanie pod kątem lepszych rezultatów. Czym jest ruch referencyjny? To rodzaj ruchu na stronie, który pochodzi z linków umieszczonych na innych witrynach, czyli z linków zewnętrznych.
- Analizować wyniki postów gościnnych, upewniając się, że są one zgodne z wytycznymi Google i pozytywnie wpływają na reputację Twojej strony.