Audyty SEO

Audyt SEO jest podstawą działań optymalizacyjnych oraz promocyjnych w kontekście marketingu w wyszukiwarkach. Jest to usługa, dzięki której promocja strony internetowej jest dużo prostsza. Bardzo często analiza SEO jest też zarysem strategii dla dalszej promocji strony. Czym zatem jest audyt SEO? Kiedy warto go wykonać i jak powinien wyglądać profesjonalny audyt SEO? Ile kosztuje i czy można wykonać go samemu? W artykule zawarliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące audytu SEO.

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO jest to usługa, polegająca na opracowaniu dokumentu, który będzie zawierał szereg zaleceń, uwag, wytycznych, jak również porad dla badanej strony internetowej. W raporcie tym powinny znaleźć się wszystkie błędy optymalizacyjne danego serwisu, sklepu, strony internetowej itp., wraz z ich sugerowanymi poprawkami. Pozyskane w ten sposób informacje wykorzystywane są przez programistów, redakcję i inne powiązane ze stroną osoby, celem poprawy zgodności oraz czytelności kodu dla robotów wyszukiwarek, co bezpośrednio ma się przełożyć na poprawę widoczności w wynikach naturalnych wyszukiwarek. Rekomendowane poprawki powinny opierać się na najnowszych standardach i wytycznych serwowanych przez wyszukiwarki internetowe – głównie wytyczne wyszukiwarki Google.

W praktyce wygląda to tak, że osoba zlecająca audyt SEO otrzymuje raport w postaci pliku PDF, w którym ma opisane konkretne błędy na stronie oraz wskazówki, jak należy je poprawić. Dokument najczęściej liczy około 20 stron A4 przy audycie prostych i mało złożonych stron firmowych, zaś w przy analizie złożonych stron sklepów internetowych może dochodzić nawet do 50 stron. Oczywiście im audyt SEO jest krótszy, tym dla nas lepiej, bo świadczy to o tym, że na stronie jest mniej błędów.

Audyt SEO jest, zatem swego rodzaju analizą SWOT strony internetowej w kontekście jej działania oraz widoczności w sieci. Zazwyczaj jego celem jest:

  • przegląd wszystkich istotnych elementów na danej stronie pod kątem SEO,
  • ocena optymalizacji oraz dostosowania każdego z elementów istotnych ze względu na SEO,
  • wskazanie mocnych i słabych stron racjonalizacji serwisu,
  • wskazanie możliwości poprawy optymalizacji danego elementu,
  • wykrycie problemów związanych z dostosowaniem strony do wytycznych dla webmasterów.

Poprawnie zoptymalizowana strona jest bardziej „przyjazna” dla użytkownika i robotów indeksujących. Aby tak było konieczne jest przystosowanie jej do najnowszych trendów użyteczności i dostosowanie do wytycznych dla webmasterów, jak to ma miejsce w przypadku wyszukiwarki Google.

CZY CHCESZ SKORZYSTAĆ Z BEZPŁATNEJ KONSULTACJI SEO?

Kiedy warto wykonać audyt SEO?

Audyt SEO warto wykonać w kilku newralgicznych sytuacjach:

W procesie tworzenia nowej strony internetowej

Na etapie tworzenia nowej strony internetowej, warto pokazać jej grafikę lub makietę specjaliście SEO, którego uwagi pozwolą wzbogacić dokumentację strony o dodatkowe uwagi dla programistów oraz koderów i wystrzec się wielu błędów, jak również wykorzystać możliwe szanse.

Tego typu analiza SEO jest dość trudna, bo bazuje na materiałach, których nie można sprawdzić przez dostępne narzędzia, a więc wiele elementów należy zweryfikować samodzielnie.

W zasadzie nie da się wykonać darmowego audytu dla powstającej strony internetowej, ponieważ nie ma żadnych narzędzi, które analizowałoby makietę strony, wskazując szanse i zagrożenia. Dlatego taki audyt musimy wykonać samodzielnie lub zlecić go specjaliście.

Choć nie jest to zadanie proste warto wykonać audyt SEO na etapie powstawania strony, po to by ustrzec się przed różnymi problemami, które w późniejszym czasie mogą okazać się trudne, bądź niemożliwe do poprawy.

W momencie utworzenia strony internetowej

Bardzo często prezentuje się specjaliście SEO gotową stronę internetową, prosząc o wykonanie audytu SEO, który najczęściej zgłasza uwagi do podstawowych problemów, dotyczących meta znaczników lub nasyceniem słów kluczowych. Tak, więc audyt nowej strony w zasadzie głównie dotyczy aspektów technicznych, które ewentualnie mogą zostać wykorzystane przez właściciela na bieżąco bądź po wprowadzeniu dalszych czynności promocyjnych w internecie.

W praktyce często taki audyt nie ma większego znaczenia, ponieważ właściciel witryny prawdopodobnie na tym etapie nie wprowadzi ewentualnych poprawek na stronie (najczęściej nie ma już na to budżetu), dokument ten najczęściej trafia, więc do szuflady. Jeśli jednak uważamy, że audyt SEO może wpłynąć pozytywnie na planowaną promocję strony w internecie, wówczas warto go wykonać.

W momencie wprowadzenia kluczowych zmian

Taki audyt przeprowadza się najczęściej w celu zbadania kondycji witryny przed przeprowadzeniem zmian, a następnie dokonuje się analizę po wprowadzeniu zmian. Często audyt SEO zamawiany jest w momencie wprowadzania korekt wyglądu starej strony internetowej na nowy. Może towarzyszyć temu przebudowa struktury strony na inną, bardziej kompleksową, dostosowaną do zmieniającej się oferty firmy, bądź taka sytuacja, że właściciel strony zmienia domenę lub łączy kilka serwisów w jeden. Opcji jest wiele.

Wówczas celem analizy SEO jest znalezienie szans i zagrożeń oraz analiza słów kluczowych, które warto byłoby wykorzystać, by nową czy też zmienioną treść, łatwiej można było znaleźć w wynikach wyszukiwania. W takim wypadku audyt SEO z reguły dotyczy poszczególnych elementów strony, a nie całej witryny.

W przypadku eliminacji zagrożeń

Może dojść do takiej sytuacji, że nasza strona zostanie „ukarana” przez wyszukiwarkę, np. za treści czy linki przychodzące albo za zgłoszenie problemu włamania na stronę. W takiej sytuacji analiza SEO ma na celu usunięcie problemu i może wykazać na przykład potrzebę przygotowania pliku jako narzędzia do zrzekania się linków lub usunięcia źródła i efektów włamania.

Choć taka analiza zaczyna się od audytu SEO to najczęściej jednak efekt prac nie jest sporządzony w formie dokumentu.

Przejęcie klienta po innym specjaliście SEO

Przy zmianie osoby (lub firmy) odpowiedzialnej za pozycjonowanie stron, dokonuje się weryfikacji jej dotychczasowych działań, w celu sprawdzenia czy dotychczasowa strategia była optymalna i planowana na dłuższy czas. Również promowanie strony w internecie powinno być dobrze przemyślaną strategią, poprzedzoną audytem SEO witryny oraz konkurencji, a także innych pól, które mogą być przydatne podczas dalszych działań.

Taki audyt SEO w dużej mierze opiera się na analizie konkurencji, analizie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, a także audycie samej strony.

TOP 3 W WYSZUKIWARCE W CIĄGU 2 TYGODNI?

Korzyści płynące z audytu SEO

Dzięki profesjonalnie przygotowanemu audytowi SEO możliwe jest określenie mocnych i słabych stron naszej strony internetowej oraz wskazanie, jakie kroki należałoby przedsięwziąć, aby wypełniała ona jeszcze lepiej swoje zadanie.

A zatem dzięki audytowi można dowiedzieć się m.in.:

  •  czy nasza strona internetowa jest prawidłowo przygotowana pod kątem formalnym, a także standardów i norm WWW;
  • czy jest ona czytelna i zrozumiała, i czy nie ma problemu ze znalezieniem umieszczonych na niej informacji;
  • czy grafika jest właściwie dobrana;
  • dzięki, jakim słowom użytkownicy internetu trafiają na stronę (słowa kluczowe);
  • czy na naszej stronie prawidłowo działa przekierowanie 301;
  • czy strona wpadła w filtr i jest rzadziej odwiedzana;
  • jak zdjąć ze strony ban (znalezienie przyczyn i usunięcie ich);
  • jak nasza strona wygląda w odniesieniu do konkurencji.

Dobrze działająca strona internetowa jest wyżej indeksowana w wyszukiwarce Google i będzie mogła liczyć na lepsze pozycje, a co za tym idzie będzie bardziej atrakcyjna dla odwiedzających ją osób.

Pierwsze efekty wprowadzenia zmian po dokonaniu audytu SEO zauważalne są najczęściej po kilku tygodniach, najpóźniej po kilku miesiącach.

Jak powinien wyglądać profesjonalny audyt strony?

Każdy audyt SEO różni się od siebie i do każdego należy podejść indywidualnie, ponieważ nie ma dwóch identycznych serwisów czy stron sklepów internetowych. Analiza może dotyczyć wielu różnych aspektów stron www, a jej celem jest określenie co działa źle i jak należy to naprawić. Można jednak wyróżnić kilka elementów, które są podstawą każdego audytu:

  • odpowiedni dobór tytułów i opisów poszczególnych podstron,
  • poprawność budowania adresu strony internetowej (URL) wewnątrz serwisu,
  • prawidłowe rozmieszczenie nagłówków H,
  • odpowiednie i zgodne ze standardami ustawienie przekierowań wewnątrz serwisu,
  • właściwe oznaczenie danych strukturalnych,
  • prawidłowe ustawienie adresów kanonicznych,
  • opracowanie właściwych komend oraz wytycznych dla robotów wyszukiwarek,
  • badanie szybkości ładowania się serwisu, a także rekomendacje dotyczące jej zwiększenia.

A więc podczas audytu SEO należy dokonać analizy: pracy serwera i łączności na linii serwer - przeglądarka użytkownika, zachowania strony w wynikach wyszukiwania (SXO), kodu strony i jego optymalizacji (jest to tzw. techniczne SEO), linkowania wewnętrznego (m.in. crawl budget), trafności treści i jej optymalizacji, linków przychodzących, ruchu na stronie (chociażby z wykorzystaniem np. Google Analytics, Google Search Console).

Ile kosztuje audyt SEO?

Koszt audytu SEO zależy m.in. od wielkości oraz stopnia skomplikowania badanego serwisu – im bardziej rozbudowany serwis, tym więcej należy poświęcić godzin na jego analizę. Audyt prostych stron (wizytówek), które składają się z kilku bądź kilkunastu podstron, kosztuj średnio 500-600 zł. Z kolei audyt dużych serwisów i sklepów internetowych to koszt nawet kilku tysięcy złotych, ale takie audyty spotyka się przy naprawdę dużych i znanych markach.

Czas oczekiwania na wyniki audytu wynosi od 3 do nawet 14 dni roboczych, w zależności od wielkości projektu. Jeśli osoba pracująca nad audytem będzie chciała zbadać (przetestować) jakieś rozwiązanie przed jego zaleceniem w dokumencie, wówczas oczywiście czas ten ulegnie wydłużeniu.

Rozliczenia dokonuje się zazwyczaj w dwóch transzach – pierwsza przed wykonaną pracą w formie zaliczki, druga - po oddaniu raportu i zaakceptowaniu go przez klienta.

Jak wykonać audyt SEO samemu?

Audyt SEO mażemy wykonać również sami, niemniej jednak miejmy świadomość, że niektóre informacje lub dane będzie nam po prostu ciężko samodzielnie zebrać, wykorzystując tylko darmowe rozwiązania. Wynika to m.in. z ograniczonego dostępu do zbiorów, czasem nawet braku dostępu do niektórych opcji czy narzędzi.

Darmowy audyt SEO wymaga posiadania dostępu do takich narzędzi jak: Google Analytics, Google Search Console (wczesniej Google Webmaster Tools), XENU, Web-sniffer oraz PageSpeed Insight/GTMetrix/Pingdom Tool. Pozostałe dane możemy pobrać z narzędzi w pełnej wersji darmowej albo w wersji darmowej 14-dniowej, np. Majestic/Ahrefs, SENUTO, Clusteric i Screaming Frog.

Czerpiąc dane z tych narzędzi i mając wiedzę na temat działania strony, możemy wykonać w miarę dokładny audyt SEO interesującej nas strony internetowej. Informacje pobrane z darmowego dostępu przydają się najczęściej do analizy stron nowo powstałych, które nie posiadają wielu podstron. W przypadku większych i dłużej działających witryn ilość danych dostarczanych przez wyżej wymienione narzędzia będzie tak duża, że po nałożeniu ich na darmowe konta limity szybko zostaną przekroczone.

A zatem darmowe narzędzia pozwalają co prawda wykonać samodzielnie audyt SEO, ale może on zawierać błędy w postaci złych zaleceń oraz wniosków lub nawet błędnych założeń, a wdrożenie takiego audytu w efekcie finalnym może przynieść więcej złego niż korzyści. Dlatego najbezpieczniej jest jednak zlecić tę usługę profesjonalistom.

Podsumowanie

Właściciele serwisów, sklepów czy stron internetowych często zastanawiają się, co mogą zrobić, aby zwiększyć liczbę odwiedzin i pozyskiwać więcej „ruchu” z wyszukiwarki. Przed podjęciem jakichkolwiek działań, najpierw należy sprawdzić, w jakiej kondycji jest dana strona internetowa. Wówczas warto zlecić audyt SEO, który wykaże, jakie są mocne i słabe strony danej witryny oraz pozwoli na jej poprawne zoptymalizowanie.

Audyt SEO jest więc niezbędnym krokiem przed pozycjonowaniem każdego serwisu. Jego brak sprawia, że pozycjonowanie nie jest efektywne, bo nie wykorzystuje w pełni potencjału każdego serwisu.

Jesteś zainteresowany współpracą?

Zapraszamy do kontaktu!

Jeżeli masz pytanie dotyczące naszej oferty, chcesz dopytać o szczegóły ewentualnej współpracy albo jesteś zdecydowany podjąć współpracę z nami - wystarczy, że wypełnisz formularz kontaktowy. Nasi specjaliści od konkretnych działań marketingowych chętnie udzielą informacji dotyczącej naszej oferty. Wspólnie opracujemy strategię dla twojego projektu.